Vergeet ME niet

woensdag 16 mei 2012

16 mei 2012

©me-cvs-stichting.nl


  • Fysieke en/of cognitieve vermoeidheid na minimale inspanning  met een herstelperiode van 24 uur of meer. Een terugval kan dagen, weken of langer aanhouden.
  • Terugkerende of chronische griepachtige verschijnselen, meestal als gevolg van inspanning.  Bv. zere keel, vergrote lymfeklieren. Vatbaar voor virale infecties. 
  • Aanzienlijke afname van het activiteitenniveau van vóór de ziekte.
  • Problemen met informatieverwerking, trager denken, verminderde concentratie, verwarring, desoriëntatie, cognitieve overbelasting, moeite met het nemen van beslissingen, vertraagde spraak. 
  • Korte termijn-geheugenverlies, moeilijk kunnen onthouden wat mensen tegen je zeggen, zoeken naar woorden, informatie herinneren, slecht werkgeheugen.
  • Hoofdpijn (invaliderend), chronische gegeneraliseerde hoofdpijn, vaak met pijn aan de ogen, achter de ogen en het achterhoofd, migraine en spanningshoofdpijn.
  • Spierpijn
  • Verstoorde slaappatronen, niet verkwikkende slaap.
  • Onvermogen om te focussen, overgevoeligheid voor licht, geluid, trillingen, geur, smaak en gevoel, verminderd dieptezicht.
  • Spierzwakte, spiertrekkingen, slechte coördinatie, een wiebelig gevoel, verstoringen van het evenwicht en de bewegingscoördinatie van het lichaam.
  • Maag-darm-klachten, misselijkheid, buikpijn, opgeblazen gevoel, prikkelbaar darmsyndroom, vaak plassen.
  • Hartkloppingen, hartritmestoornissen, licht gevoel in het hoofd/duizeligheid.
  • Ademhalingsproblemen, kortademigheid, moeizame ademhaling.
  • Problemen met het regelen van de lichaamstemperatuur, koortsachtig, zweten, rillingen.












En hij is binnen. De crash, de echte #PEM van de #ME.
Dus vandaag alleen bereikbaar voor mijn gezin, mijn beste vriend en vriendin en mijn facebook en twitter vrienden.
* OUT OF ORDER *

Morgen vast weer meer ...

Lfs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten