Vergeet ME niet

zondag 3 juni 2012

03 juni 2012


Sometimes i wish it was all a bad dream.


©Christine-van-Reeuwijk/©mb

INSPANNINGSTOLERANTIE

Inspanningstolerantie is hét kenmerk van ME. 
Ziek van inspanning, een abnormale hersteltijd nodig hebben na een geringe inspanning, en 24 uur later is het meestal nog erger.
Dat ervaar ik ook regelmatig.

Mijn brood smeren, even tv kijken, het huishouden delegeren, teleurstellingen incasseren en weer nieuwe balans vinden, alles moet ik bezuren.

In bad gaan, onder de douche gaan, betekent uren bijkomen. 
De UWV-herkeuring: zes weken.
Een vervelend gesprek kost me dagen, maar een leuk gesprek ook.
Een telefoongesprek, leuk of niet kost me meer dan 24 uur.
Een bezoek aan het ziekenhuis kost me twee weken minimaal.

Ik ervaar een invaliderende, op inspanning volgende 
1.lichamelijke en mentale vermoeidheid, spierpijn, griepachtige malaise, abnormale uitputting die niet verdwijnt door slaap
2. verlies van concentratie en kortetermijngeheugen, slaapstoornissen, dyslexie, balansverstoring, gevoeligheid voor licht, geluid en geuren
3.alcoholintolerantie, stemmingswisselingen, zicht- en maagproblemen

De symptomen wisselen en fluctueren.

Geen "gewone" blog van mij dit keer, maar een zeer verkorte uitleg wat inspanningstolerantie is en wat het met zich mee brengt. 


Morgen weer meer.

Lfs




2 opmerkingen:

  1. het is echt heftig allemaal. Hopelijk komt er snel een erkenning en nog belangrijker een oplossing. Hopelijk kan iemand iets voor jullie uitvinden, want dit is niet te doen. onmenselijk
    kop op Kanjer!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Topper!!! #LIEF!!! En ik blijf doorbijten en genieten van de (soms kleine) genietmomentjes. Liefs voor jullie xxx

      Verwijderen