Vergeet ME niet

donderdag 16 januari 2014

Slaap? Wat is dat?

Lieve bloglezers,

Slapeloosheid kan vervelende gevolgen hebben. Iedereen kent het gevoel van een nacht slecht slapen. Je bent de volgende dag vermoeid, je concentratievermogen wordt minder en bij het minste of geringste kun je uit je slof schieten.
Mensen die last hebben van insomnie voelen zich zo bijna elke dag. Ze slapen vaak slecht en zijn daardoor bijvoorbeeld eerder geïrriteerd of kunnen wat emotioneler reageren. Hierdoor kunnen ze zich nog beperkter voelen in het dagelijks functioneren.
~ ~
Dromen/Nachtmerries
Het lijkt alsof mensen die slapen ‘uit staan’. De ogen zijn dicht en het lichaam beweegt niet. Maar we staan niet uit, integendeel: onze hersenen zijn namelijk – afhankelijk van hoe diep de slaap is – zeer actief of juist minder actief. Tijdens het slapen doorloop je verschillende slaapstadia. Eén hiervan is de droomslaap.
Een droom is een film van je eigen gedachten. Tijdens REM slaap is je brein een hyperactieve video-projector. Doordat specifieke hersengebieden actief zijn en andere weer niet geldt er een omgedraaide verwerking van informatie: in plaats van dat je informatie uit de buitenwereld waarneemt wordt informatie van uit de hersenen voor je ogen geprojecteerd – alsof het van buiten komt.
Een droom is dus een hallucinatie. Zoals iemand met schizofrenie overdag stemmen kan horen of imaginaire personen kan zien, is ieder mens iedere nacht pakweg anderhalf tot twee uur aan het hallucineren. Het enige verschil: 's nachts kan het, en overdag verstoort het
Als je meer wilt weten over dromen of wat REM slaap nou eigenlijk betekend, kijk dan op www.allesoverdromen.nl

Slechte nachten, ik denk dat ze voor elke MElotgenote of Lyme patiënt herkenbaar zijn. Of voor mensen met chronische pijn en wie ik allemaal nog vergeet. Slapeloosheid, insomnia. Wat een verschrikking is dat als je uitgeput en extreem vermoeid bent. Dan zou je toch denken dat je zo de slaap te pakken hebt. 
Mij lukt dat niet zonder slaapmedicatie. Maar elke slaapmedicatie is toch wel verslavend. Daar zit ik ook niet echt op te wachten. Heb de medicatie twee weken geleden in overleg met de huisarts verhoogd naar 1,5 tablet ipv 1. Daar heb ik aardig op kunnen slapen, tot afgelopen nacht. 
En nu de keus, ga ik door met 1,5 tbl in de hoop dat het eenmalig een slechte nacht was. Of stop ik in ieder geval met die halve voor een week om daarna weer twee weken goed erop te reageren. Ik neig naar het laatste. Betekent waarschijnlijk wel dat ik slechte nachten tegemoet ga. Maar ik ga er vanuit dat het mee zal vallen. Zo niet, moet ik daar maar weer doorheen bijten. 
Nachten slecht slapen, stimuleert extra de andere klachten. Misselijkheid, duizeligheid, keelpijn, hoofdpijn....... Maar helemaal verslaafd raken aan de slaapmedicatie wil ik niet. 
We gaan ervoor. Ik val vast vanzelf een keer in slaap.


Liefs



Geen opmerkingen:

Een reactie posten