Vergeet ME niet

vrijdag 20 april 2012

20 april 2012

Vrijdag ... een dag voor het weekend. Mijn "wekker" gaat vroeg, want zoonlief kan zijn broodtrommel niet vinden. Hij heeft autisme en dat betekent lichte paniek. Kom in de ochtenden altijd moeilijk op gang, maar toch bed uit en helpen zoeken. Daarna mijn bed weer in, maar dat heeft weinig nut. Pijn en trek in een broodje zorgen ervoor dat ik mijn bed uitga om 06.30u, koffie, broodje, medicijnen en mijn bed in de woonkamer in.
Erg vroeg dus.
Rond kwart voor negen R wakker gemaakt en ook de meiden komen beneden. H is dan al op school in Groningen Stad. Mijn dochter moet ook naar school vandaag, daarna meteen door naar haar paard in Beilen en pleegdochter heeft afspraak in Hoogezand. Aanvaring met één van de meiden zorgt ervoor dat ik toch behoorlijk uit mijn doen ben als de meiden zijn vertrokken. Bah. Gisteravond is het ook al vervelend geëindigd, R. heeft namelijk aangegeven dat hij heel veel moeite heeft met het omgaan met de ziekte ME.
Moeizaam dus, want ik heb geen keus, ik ben het niet, maar ik heb wel de Ziekte ME. Het verandert alles in je gezin. Hij zou vandaag langs de HA om dat bespreekbaar te maken, want ook ik kan hem daar heel moeilijk in steunen. Je hele lijf schreeuwt juist om steun als je een slechte dag of periode hebt. Maar ook begrijpelijk dat iemand die het niet aan de lijve meemaakt, het moeilijk vindt om een plek te geven.
Begin van de middag kan hij daar terecht.

Na voor hem een rustige start van de ochtend, ben ik al bekaf. Kapot. Weet eigenlijk niet goed waar ik het zoeken moet. De zwaartekracht is zwaarder vandaag, er lijkt lood overal aan te hangen. Als R met pleegdochter boodschappen is gaan doen en langs de voedselbank, zak ik toch een uurtje weg.

HA geeft informatie mee voor maatschappelijk werk. Weet niet of ik daar allemaal wel energie voor heb, maar goed, ook op financieel gebied kunnen ze je bijstaan en dat kunnen we ook wel gebruiken. Ik kan gewoon weinig meer helpen in huis, ook niet met de financiën, dus dan is hulp voor R wel beter. We zullen zien waar dit schip gaat stranden.

Als H thuiskomt van school staat de frituurpan al aan. Het is vrijdag, dat is patatdag voor ons huishouden. Op tijd eten, pleegdochter moet vanavond werken. Wel lekker, heb je een lange avond.

Ik hou last van de zwaartekracht, pijn, dodelijke vermoeidheid, maar ik probeer door te zetten en vol te houden. Doorbijten.
J komt straks thuis en slaapt dan thuis en gaat morgenochtend op tijd weg, hele dag fotoshoot in Beilen eo. Pleegdochter is nu aan het werk tot laat. En zoonlief is boven op zijn kamer. R achter de tv op dit moment, zal vanavond ook zijn hoekje inkruipen voor achter de laptop.

En ik, zie wel hoelang ik het volhoud, en waar ik wat energie weg kan plukken. Kan vandaag best wat energie gebruiken.....

Lfs



2 opmerkingen:

  1. Ha Lieve Mar voor jou ook weer een zwaare dag,ja jij hebt een heel gezin om je heen,moet moeilijk voor je zijn om iedereen tevreden te houden,gelukkig heb je een mooie persoonlijkheid,waar je je omgeving mee inspireert,ja voor je omgeving zal het ook niet altijd makkelijk zijn,die moeten er ook mee handelen,maar bovenal is het voor jou het zwaarst,je wilt dat iedereen om je heen gelukkig is,en jij ligt daar ziek te zijn,maar Mar je persoonlijkheid is een lichtend voorbeeld voor anderen zieken,maar ook niet zieken,ze zien het misschien niet altijd,maar diep in hun hart weten ze wel waar je doorheen gaat hoor Mar,en als ze het even niet weten ja dat mag er ook even zijn he!:-)Lieve Mar voor jou ook een heel fijn weekend!!,en als je het even zwaar hebt,schrijf je het maar weer van je af,ik vind je een kanjer dat je de disipline hebt om dat zo bij te houden,als je een jaar verder bent hebben we er een schrijfster bij bundelen,en je hebt een boek!!
    Veel liefs Wim XXXXXXX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Wim,
    Dank je voor je superlieve woorden. Ik hoop indd dat ik niet helemaal nutteloos ben, maar "zwaar weer" is het wel even. Maar we bijten door ;)))
    Veel liefs terug van mij xxx

    BeantwoordenVerwijderen