Vergeet ME niet

donderdag 29 november 2012

29 november 2012

Lieve bloglezers,

Donderdag alweer, de weken vliegen voorbij. Voor we het weten, bevinden we ons in het jaar 2013. Januari, de rustigste maand van het jaar op de één of andere manier. Ik hou van januari. Waarom precies, moet je me niet vragen, het is een gevoel. De drukke maand december achter de rug. Vroeger was het nóg drukker, want we begonnen dan op de laatste dag van oktober met de verjaardag van J. Die is er nu natuurlijk nóg :-) , maar ik hoef het zelf niet meer in te vullen, J. vult haar verjaardag tegenwoordig zelf in. Plus de spanning die je als jong kind voor je verjaardag hebt, is een stuk minder. Natuurlijk vindt J haar verjaardag nog best fijn gelukkig!!! Maar het is anders. Daarna hadden we SintMaarten lopen. De liedjes op school, de lampionnen maken. Ja, dat was altijd spannend. Daarna de buit uitgebreid bekijken en dan al die suikers die naar binnen gingen in die mondjes. En dan moest je snel zijn, want op school begonnen ze dan ook weer snel met voorbereidingen op het Sinterklaasfeest. Knutselwerkjes maken, later suprises ... Deze twee feesten maken we natuurlijk nog mee, maar als gezin meer van de zijlijn. Ze zijn niet meer van de leeftijd voor SintMaarten en/of Sinterklaas.
December blijft natuurlijk een spannende maand. De laatste loodjes op school voor de kerstvakantie. Leerkrachten willen altijd nog graag nét iets afmaken vóór de vakantie en de rapporten komen eraan. Of beoordelingen of de verwachtingen voor het tweede deel van het schooljaar. Voorbereidingen voor Kerst. Huis versieren vinden ze hier in huis toch altijd wel gezellig, het geeft een bepaalde sfeer van licht in de duisternis. Dan de Kerstdagen zelf. Wát gaan we dit jaar doen, gaan we weg, komen er mensen op visite.
We hebben deze dagen nooit tot verplichtingen gemaakt. Maar het was vorig jaar wel héél speciaal dat na een oproep van mij op twitter, zoveel mensen ons de gelegenheid gaven om Kerst te vieren. Ze stuurden kerstpakketten, sommigen zelfs een kerstkaart met wat geld erin, of mijn rekeningnr. werd gevraagd. Al met al hadden we een fijne Kerst! Dit jaar is de fianciële situatie niet verbeterd, zelfs niet voor mensen die het vorig jaar nog niet zo krap hadden. Er zijn nu nóg meer gezinnen die het moeilijk hebben. Tegen hen zou ik willen zeggen, als je de warmte en de sfeer weet te maken met de versieringen van vorig jaar, maakt het niet uit wat je op een bord voor iemand neer zet. Het kan best goedkoop, gekregen, of wat ook. En dat maakt het volledig gezellig! De warmte en sfeer, onderling zal de Kerst tot een warm feest maken. Dit jaar vieren we Eerste Kerstdag in ieder geval thuis met de kinderen is de planning. Tweede Kerstdag zien we dan wel. Mogelijkheid zit er in dat de kinderen naar hun biologische vader gaan. Het wordt dit jaar een Kerst met een gouden randje, dát is iets wat ik zéker weet.
En dan komt als einde van de drukke maand december, Oud en Nieuw. Ook daar vinden we sfeer belangrijker, dan een rijkgevulde tafel. Dit jaar komt mijn moeder het met ons vieren! Dat is toch een geluksmomentje! Voor het eerst komt ze het hier vieren. En omdat ik altijd binnen blijf met de honden en katten, zal mijn moeder dat geen ramp vinden, want die houdt niet van vuurwerk. Voor het idee hebben we altijd een héél klein pakket siervuurwerk. H vindt het prachtig, en als je het thuis verbiedt, gaat hij het ergens anders zoeken en dat willen we zo voorkomen. R helpt hem daar dan altijd bij. Veel muziek is gezellig op tv bijvoorbeeld. En daarna liggen we snel weer in bed. We gaan nooit de nacht door, ook omdat ik dat met mijn ziekte nooit red.

Gisteren plaatste ik een tekst op facebook: Als gevolg van de economische crisis en in het kader van de bezuigingen, is het licht aan het eind van de tunnel nu uitgeschakeld. Mvg, .... >> niet speciaal voor mij ,maar omdat ik zéker weet, dat het voor veel onder ons écht de broekriem aantrekken wordt. Dus maak de feestdagen niet te complex, hou het eenvoudig, geef iedereen de rust die men nodig heeft, en al zet je als voorgerecht een doodnormale kippensoep op tafel, iedereen zal daarvan genieten als er een kaarsje bij brandt en de sfeer goed is.
Ik heb zin in de Kerst en de Jaarwisseling. Omdat ik er een gouden randje omheen heb gemaakt en ik weet dat in Januari de rust weer volledig terugkeert. Héérlijk.

Gedachtespinsel rond de feestdagen. Maak er een mooie maand van. December. Maar verlies je eigen rust nooit uit het oog.

Later weer meer

Lfssssssssss



#Mijn gedachten zijn bij Denise en Rob vandaag. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten